CKM maakt met 1300-deal campagne tegen mensenhandel in Nederland

Gepubliceerd op 22 maart 2021
CKM maakt met 1300-deal campagne tegen mensenhandel in Nederland

Het Centrum tegen Kinderhandel en Mensenhandel (CKM) wil met de lancering van de 1300-deal de komende jaren alles op alles zetten om de grootste en meest onzichtbare groep slachtoffers mensenhandel, meisjes die seksueel uitgebuit worden, te helpen.

1300 deal 
Het getal ‘1.300’ gaat om de grootste en meest onzichtbare groep die seksueel uitgebuit wordt, te weten Nederlandse meisjes tussen de 12 en 17 jaar. Maar eigenlijk  staat dit getal symbool voor álle slachtoffers van mensenhandel in Nederland, en dat zijn er naar schatting jaarlijks meer dan 6000. Met de 1300-deal vraagt CKM Commitment van Kamerleden om de aanpak van mensenhandel de komende jaren te versterken en doet het een oproep aan alle burgers in Nederland. Mensenhandel is hier en nu.

Politieke meerderheid
Acht politieke partijen - CDA, PvdA, SP, GroenLinks, SGP, ChristenUnie, D66, PVDD hebben de 1300-deal ondertekend waarin zij de belofte doen dat ze zich ook aankomende vier jaren hard gaan maken voor de aanpak van mensenhandel. Niet alle partijen scharen zich achter de oproep van CKM. ‘Dit is zorgelijk’, aldus Shamir Ceuleers, woordvoerder van het CKM. ‘Zo heeft de VVD laten weten niet vooruit te willen lopen op de formatie. ‘Opmerkelijk, want het is juist de VVD die sinds 2010 de verantwoordelijke bewindspersoon levert voor de aanpak van mensenhandel. We roepen dus met klem de VVD op, zich ook aan de deal te committeren’.

Beloften
Met de 1300-deal verklaren (aankomend) volksvertegenwoordigers  dat ze zich, binnen de coalitie of oppositie, inzetten voor de zichtbaarheid van - en zorg voor - slachtoffers van mensenhandel en de versterking van de opsporing. Ceuleers: ‘Hoewel er een eerste basis is gelegd, zijn we er nog lang niet. De cijfers laten zien dat maar een fractie van de slachtoffers überhaupt in beeld is. En als ze in beeld zijn, dan zijn er de nodige zorgen over de hulpverlening en bescherming van slachtoffers. Daarnaast constateren we dat ook de opsporing een flinke (kwaliteits-)injectie nodig heeft, zodat de pakkans van daders vergroot wordt en slachtoffers zich gezien en beschermd weten. Een van onze grootste zorgen ligt niettemin op het digitale vlak. Mensenhandelaren en klanten van minderjarigen bewegen en masse richting de online wereld. Een wereld waar onze grootste uitdaging ligt en tegelijkertijd ons grootste manco. Juist de digitale aanpak en bescherming moet een van de speerpunten worden voor aankomende periode. Voor de opsporing, voor de zorg, voor de gemeenten en voor de vele andere partners in de aanpak van mensenhandel’.

Samenwerking
Om de urgentie te delen werkt CKM nauw samen met de ervaringsdeskundingen van platform H.O.P.E. en Bn'ers Lauren Verster, Milan Knol en Irma Knol. Mensenhandel is hier en nu. Deel de video, lees je in en vertel het verhaal door. Voor je zusje, buurmeisje of jongen in de bus. Samen kunnen we het verschil maken. 

Download

1300 deal 

Volg ons op

Onderdeel van

Wij worden gesteund door

SteunOns